۰۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۴
رهبري كه با شور و شوق به ميدان آيد، معمولا با شور و شوق روبرو مي شود.((جان ماكسول))
کد خبر: ۳۵۹۲
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۸
عضو موسسه امام خمینی(ره) سخنان مشایی را تأیید کرد!
نسیم بهاری: باوجود همه اتهامات حالا یکی از شاگردان آقای مصباح‌یزدی مهر تأییدی بر اظهارات و اندیشه‌های مشایی زده و خود اظهاراتی در تأیید اومانیسم به معنایی که در عرفان اسلامی مطرح است بیان کرده است.

از سال‌های گذشته تاکنون بسیاری از شاگردان آقای مصباح‌یزدی رئیس موسسه امام خمینی(ره) و خود وی در زمره کسانی بوده و هستند که علاوه بر مخالفت‌های بسیار با اسفندیار رحیم مشایی، مطالبی را علیه وی مطرح کردند که درست بودن آن‌ها عیان نشد، این در حالی است که اطرافیان آقای مشایی از جمله حجت‌الاسلام شریف‌زاده بارها برگزاری مناظره‌هایی پیرامون اندیشه‌های آقای مشایی را به آقای مصباح یزدی و شاگردان وی پیشنهاد دادند اما هیچ‌گاه این پیشنهادها مورد قبول واقع نشد. (این اتهامات پاسخ داده نشده در سال‌های اخیر موجب تردید در بسیاری از افرادی شده است که از مخالفان آقای مشایی بودند، هفته گذشته بود که میثم حسنی از فعالان رسانه‌ای که به عنوان مدیر سازمان رسانه‌ای اوج از ارگان‌های فرهنگی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مشغول بکار است و از مخالفان مشایی بود، در پست اینستاگرامی خود از بی‌انصافی‌ها نسبت به مشایی انتقاد کرد.)

حتی گفته می‌شود اسفندیار رحیم مشایی خود نیز حاضر به گفت‌وگو و مناظره با آقای مصباح‌یزدی بوده است که این پیشنهاد نیز با مخالفت‌های وی روبرو شده است.

آقای مصباح‌یزدی بعد از ایراد انتقادها به مشایی و اطرافیان دکتر محمود احمدی‌نژاد در میان عده‌ای به عنوان محور برخی مباحث سیاسی از جمله جبهه پایداری واقع شد؛ این اجماع حول محور آقای مصباح، هرچند تاکنون نتیجه‌ای برای این گروه نوپای سیاسی دربرنداشته و در انتخابات ریاست جمهوری سال 92 نیز با حمایت از سعید جلیلی شکست معناداری را پذیرفتند، اما تاکنون هرچند کمرنگ به حیات خود ادامه داده است.

از جمله اتهاماتی که برخی از شاگردان حول محور آقای مصباح‌یزدی علیه مشایی مطرح می‌کردند این بود که وی مبلغ «اومانیسم» است، اومانیسمی که البته در گفتار رحیم مشایی متفاوت از آنچه در غرب (انسان منفصل از وحی و خدا) مطرح می‌شود بوده است و ریشه در اندیشه‌های عرفای بزرگ ایران و اسلام داشته و به موضوع «انسان‌گرایی» به معنای محور بودن انسان در خلقت می‌پرداخته است. با این وجود بسیاری از مخالفان مشایی که حاضر به گفت‌وگو با وی نیز نشدند این بود که او یک «اومانیست» است.

باوجود همه اتهامات حالا یکی از شاگردان آقای مصباح‌یزدی مهر تأییدی بر اظهارات و اندیشه‌های مشایی زده و خود اظهاراتی در تأیید اومانیسم به معنایی که در عرفان اسلامی مطرح است بیان کرده است.

محمد لگنهاوزن عضو هیأت علمی موسسه امام خمینی گفته است: «سکولارها در دو قرن اخیر واژه اومانیسم را برای خود مصادره کرده‌اند در حالی که اومانیسم تضادی با دین نداشته است. وی در نشست «بررسی نسبت اومانیسم با دین» که در پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن برگزار شد، با بیان این که ما باید درباره مفهوم واژه اومانیسم به عنوان یک لغت فارسی که بار منفی دارد تحقیق کنیم که از چه مکتبی ترجمه شده است، می‌گوید: فرضیه من این است که این واژه از مارکسیست‌ها که تفکری الحادی دارند وارد زبان فارسی شده است.»

وی با بیان این که تفسیر ضدیت اومانیسم با دین به خاطر تفسیری است که مارکسیست‌ها از اومانیسم داشته‌اند، خاطرنشان خاطرنشان کرده که «باید بر اساس سیر تاریخی مفهوم اومانیسم این واژه را ریشه‌یابی کنیم؛ زیرا آن‌قدر اومانیسم در زبان فارسی با اومانیسم در زبان انگلیسی متفاوت شده است که کاملاً متضاد است.

«اومانیسم در اروپا به معنای تکریم و احترام به انسان است»

وی با اشاره به این بحث جدی در اروپا که آیا دین اسلام با اومانیسم سازگار است یا خیر، گفته است: «معنای اومانیسم که در اروپا مطرح می‌کنند منظورشان اومانیسم هایدگری نیست بلکه به معنای انسان دوستی و تکریم انسان است و وقتی می‌بینند که دانشمندان در ایران می‌گویند ما ضد اومانیسم هستیم تصویری از اسلام که سر انسان‌ها را می‌برند را تأیید می‌کند در حالی که ما منظورمان این است که انسان را نباید جای خدا گذاشت. در میان مسیحیان اومانیست واقعی در بندگی انسان در برابر خدا است، در مذهب کاتولیک معتقدند که الگوی اومانیست حضرت مسیح است و عظمت انسان را در عبد بودن و تواضع در برابر خدا می‌دانند. اومانیسم کاتولیک با اومانیسم سکولار متفاوت است زیرا اومانیسم سکولار انسان را محور تمام هستی می‌داند و اخلاق را نفی می‌کند ولی اومانیسم کاتولیک و بسیاری از اومانیست‌های دین دارانه در اروپا اعتقاد به خدا دارند. ما می‌توانیم اومانیسم را جوری تعریف کنیم که موافق با آموزه‌های اسلام باشد و این به معنی تعمیم دین است که بسیار ارزشمند است تا این که اومانیسم را رد کنیم و نگاه غرب را نسبت به خود منفی کنیم.»

 

منبع: خرداد پرس

ایمیل مستقیم : info@nasimbahari.com
شماره پیامک سایت :
نظرات بینندگان



* نظر :

لطفا حاصل عبارت زیر را در باکس روبرو وارد کنید:
۶ + ۱۲ =

آخرین اخبار
اخبار پر بیننده
چند رسانه ای