۲۲ آذر ۱۳۹۶ - ۰۶:۱۳
رهبري كه با شور و شوق به ميدان آيد، معمولا با شور و شوق روبرو مي شود.((جان ماكسول))
کد خبر: ۳۶۲۲
تاریخ انتشار: ۰۸ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۶
نظام بانکی ما 100% اسلامی است، مشکل جای دیگریست
یادداشت/ وحید هروآبادی؛
نسیم بهاری: نظام اقتصادی ما غیر عقلایی است، یعنی بر مبنای تولید استوار نیست بنابراین شاید شرعا بتوان به بخش هایی یا همه بخش هایش مجوز داد، اما عقلا در این باره چه میگویند؟
 
حالا دیگر مد شده هرکس میخواهد خود را منتقد نشان دهد به نظام بانکی و بانکداری اسلامی حمله میکند. کار از انتقاد گذشته و به تهدید کشیده شده است. آن هم نظامی که قانون آن توسط  مجلس شورای اسلامی تصویب و توسط شورای نگهبان زیر نظر ولی فقیه مطابق با شرع و قانون اساسی شناخته شده. تا کی به چنین قانونی میخواهیم انگ غیر اسلامی بودن بزنیم؟ اصلا مگر ممکن است؟
عمده اشکالی که منتقدین وارد میکنند دو چیز است: 1. سود های بانکی 2. دیرکرد. برای پاسخ نیز فعلا به همین دو مورد بسنده میکنم:
1. خرید و فروش نسیه نوعی از عقود اسلامی است. اگر میخواهید مثلا یخچال بخرید فروشنده ممکن است به شما بگوید قیمت نقد آن 4 میلیون تومان است ولی اگر اقساطی بردارید در دوازده قسط قیمتش 5 میلیون تومان است. این عقد که بسیاری از مشکلات مردم را تا کنون حل کرده دارد در بانک ها اجرا میشود. مثلا خانه ای را به 100 میلیون تومان میخواهید بخرید ولی 20 میلیون تومان کم دارید. از بانک این 20 میلیون تومان را وام میگیرید اما اگر تجربه کرده باشید نماینده بانک در محضر حاضر می شود، سند شما در رهن بانک رفته و چک به فروشنده پرداخت میشود. غالبا چون خریدار عجله دارد قراردادش با بانک را مطالعه نمیکند اما اتفاقی که افتاده این است که بانک 3 یا 6 دانگ خانه 100 میلیونی شما را از شما خریده و مجددا به قیمت 120 میلیون تومان به شما فروخته است. آنچه در بیرون به نظر می آید این است که بانک به شما 20 میلیون وام داده و 20 میلیون هم سود میگیرد، در صورتی که بانک از عقد نسیه استفاده کرده.
2. وقتی در خیابان خلوتی دوبل پارک میکنید، یا از چراغ قرمز چهار راهی در 2 صبح بدون رهگذر و خودرو دیگر عبور میکنید بین 30 تا 200 هزار تومان جریمه میشوید. میدانید که نفس این امر حرام و مصداق ایذاء مومن است اما چرا فقهاء این موضوع را جایز میدانند؟ چون حاکم شرع دارای این اختیار است که از باب تعذیر برای افرادی که مخالف قانون عمل میکنند مجازات تعیین کند. حال بانک با شما قرارداد گذاشته که اقساط را به موقع پرداخت کنید تا از همان منبع بتواند نیازمندان دیگر را پوشش دهد وقتی کسی خلاف این قانون عمل میکند بانک از باب همان تعذیر و با اختیار قانون و حاکم شرع از شما وجه مالی مطالبه میکند نه از باب دیرکرد و سود پول.
این فقط 2 نمونه از اشکال و پاسخ به این نظام است، اما به هر حال ما این نظام بانکی را  کارآمد ارزیابی نمیکنیم. پس مشکل از کجاست. به نظر نگارنده مشکل غیراسلامی بودن بانک ها و عملکرد آن ها نیست بلکه مشکل غیرعقلایی بودن آن است. ممکن است کسی بپرسد مگر میشود امری اسلامی باشد اما عقلائی نباشد؟ پاسخ نگارنده مثبت است:
اگر کسی بپرسد: آیا شرعا انسان میتواند همسرش را 6 بار طلاق دهد و بعد به او رجوع کند؟ آیا شرعا میتوان هر روز 1 میلیون موجودی حساب را به 5 بانک واریز کرد و در آخر وقت اداری از همه آن ها برداشت کرد؟ آیا شرعا میتوان یک ساعت نشست و به جایی خیره شد؟ آیا شرعا میتوان 80 روز یک آدامس را جوید؟ آیا شرعا میتوان . . . قائدتا همه مراجع خواهند گفت شرعا ایرادی ندارد، بله شرعا ایرادی ندارد اما عقلا چه توصیه ای در این موضوع میکنند؟ 
نظام اقتصادی ما غیر عقلایی است، یعنی بر مبنای تولید استوار نیست بنابراین شاید شرعا بتوان به بخش هایی یا همه بخش هایش مجوز داد، اما عقلا در این باره چه میگویند؟
ایمیل مستقیم : info@nasimbahari.com
شماره پیامک سایت :
نظرات بینندگان



* نظر :

لطفا حاصل عبارت زیر را در باکس روبرو وارد کنید:
۱۲ + ۲ =

آخرین اخبار
اخبار پر بیننده
چند رسانه ای