۰۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۲
رهبري كه با شور و شوق به ميدان آيد، معمولا با شور و شوق روبرو مي شود.((جان ماكسول))
کد خبر: ۳۶۳۸
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۳:۰۰
حقوق بشر
یادداشت/ مریم کربلایی؛
نسیم بهاری: ما باید به مردمِ دنیا ثابت کنیم، آن ها را بیدار کنیم که حقوقِ بشر صرفا لقلقه ی زبان استکبار است و اجرای آن در دنیا گزینشی و به نفعِ استکبار است و اسلام حقوق بشر را کامل و برای همه ی مردم می خواهد! و این موضعی ست که انفعالی نمی باشد.
 حقوقِ بشر یعنی همه ی حقوقِ انسان ها که از فطرت آنان بر می خیزد و چیزی اعطایی از بیرون به آنان نیست. ارزش هایی مانند آزادی، عدالت و... . حقوق بشر آن گاه حقوقِ «بشر» است که بشر را منهای قومیت، دین، مذهب، نژاد، فرهنگ یا زبانِ خاصی مورد توجه قرار دهد؛ یعنی به صرفِ انسان بودنِ انسان. از همین روی وضعِ حقوقی برای قشری خاص و قومیتی خاص از افراد، حقوقِ بشر نامیده نمی شود. پس حقِ وتو، مدیریت خاص برای بخشی از کشورهای دنیا که در شورای عالی امنیت هستند با حقوق بشر در تناقض است. به عبارت دیگر حقوقِ بشر وقتی حقوق بشر است که انسان ها را منهای هر قیدی در نظر گیرد.
همانطور که در ابتدا گفته شد حقوق بشر امور فطری مبتنی بر فطرتِ انسان است. هم از این روی فراگیر و شامل می باشد. یعنی همه ی انسان ها را در بر می گیرد و از طرفی مطلق و غیر قابل قید زدن است؛ چرا که امور فطری نمی توانند مقابل هم باشند یا تزاحمی برای هم ایجاد نمایند. به طور مثال آزادی و عدالت به عنوان دو امر فطری هرگز نمی توانند یکدیگر را محدود کنند چرا که دو حق از حقوق فطری بشر هستند و تقید در آنها معنا ندارد. آزادی مقید، همان اندازه نامعقول است که عدالت مقید خلاف عقل است. تک تک این حقوق به لحاظ فطری بودن باید بدونِ قید و بدون شرط و مطلق در نظر گرفته شوند خود «حقوق بشر» هم قیدی نمی خواهد از این منظر واژه ی «حقوق بشر اسلامی» حاوی نوعی مجازگویی است و حقیقتی ندارد؛ چرا که گویی اسلام و حقوق بشر، دو چیز متفاوت هستند. اگر چیزی حق بشر است، به قطع اسلامی و مورد تأیید اسلام است! پس دو امر جدا از هم نیستند که دو اسم متفاوت بگذاریم! اسلام همه ی حقوقِ بشر را می خواهد پس حقوق بشر اسلامی معنا ندارد و این را به ذهن متبادر می کند که گویی یک حقوقی هم هست برای بشر که اسلام ان ها را قبول ندارد! ازین روی این واژه درستی نیست. حقوق بشر تماما اسلامی ست و هیچ حقی برای بشر نیست الا اینکه اسلام آن را تایید می کند. چون حقوق بشر را اعتباری نمی دانیم که از بیرون به بشر اعطا شده باشد و منشاء آن را فطرت انسان در نظر گرفتیم پس امری درونی ست؛ هر حقی از این نگاه برای انسان مقبول است. پس حقوق بشر را با هیچ قیدی نباید تقسیم بندی نمود. اسلام حامیِ تمامی حقوقِ بشر و همه ی حق های انسان هاست.
 اینکه استکبار پیوسته از حقوق بشر سخن می گوید دلیل خوبی نیست که ما در موضعِ انفعال قرار گرفته و اجازه دهیم این اصطلاح را به نفع خود مصادره کند! چرا که در دنیا اغلب، اجرای حقوق بشر گزینشی انجام می گیرد. حقوق بشر، فراگیر است و دو گونه نیست، اما در عمل مستکبران، دوگانگی نسبت به اجرای آن وجود دارد و ما باید بر این دوگانگی تأکید کنیم نه آنکه دو نوع حقوق بشر داریم، اسلامی و غیراسلامی! این نه تنها انفعال و اجازه دادن به استکبار برای مصادره کردن حقوق بشر است، بلکه مردم دنیا را هم در مقابلِ ما قرار می دهد! گویا ما حقوقِ بشر را برای آن ها به رسمیت نمی شناسیم و مخصوصِ خودمان می دانیم! این چیزی است که از این انفعال در اسم به ذهن می رسد! در حالیکه حقیقت اسلام این نیست. اسلام که حافظ تمامی ارزش های فطری انسانی است، حقوق بشر را در تمام زمینه ها با همه ی مذاهب و رنگ و نژاد و جغرافیا، تنها و تنها به واسطه ی انسان بودن آن ها باور دارد و نباید اجازه داد که برای یک نام گذاری، چنین فکرِ اشتباهی به ذهن مردمِ دنیا برسد! اسلامی که انسان کامل در آن می گوید «اگر برای ربوده شدن خلخال از پاى يك زن يهودى يا زن نصرانى كسى از روی تأسف بميرد، حق دارد»؛ حقوق تمامی مردم دنیا را حقوق بشر می داند با هر مذهب و دینی! چرا بگذاریم این نام را مصادره کنند و چرا اجازه دهیم جوری بنظر برسد گویا ما دو نوع حقوق بشر داریم؟ یک حقوق بشر یعنی حقوق انسان ها و دیگر حقوق بشری که اسلام می گوید؟! مگر اسلام حقوقی جز حقوق انسان ها را ضامن است؟! ما باید به مردمِ دنیا ثابت کنیم، آن ها را بیدار کنیم که حقوقِ بشر صرفا لقلقه ی زبان استکبار است و اجرای آن در دنیا گزینشی و به نفعِ استکبار است و اسلام حقوق بشر را کامل و برای همه ی مردم می خواهد! و این موضعی ست که انفعالی نمی باشد.
اخبار مرتبط
ایمیل مستقیم : info@nasimbahari.com
شماره پیامک سایت :
نظرات بینندگان



* نظر :

لطفا حاصل عبارت زیر را در باکس روبرو وارد کنید:
۴ + ۱ =

آخرین اخبار
اخبار پر بیننده
چند رسانه ای